generated by sloganizer.net

16. tammikuuta 2009

Jane vai Anna Molly?

Hairahduin eilen illalla ennen nukkumaan menoa seikkailemaan Youtubessa ja kuuntelemaan sieltä erinäisiä yhtyeitä ja kappaleita. Meinasin ihan pakahtua, kun joistain niistä biiseistä tuli niin voimakkaita muistoja ja tuntemuksia päälle. Musiikki on kyllä ihmeellinen asia, kun kuulemalla jonkun kappaleen voi aivan yhtäkkiä muistaa hyvin elävästi jotain tunnetiloja tai tilanteita tai ihmisiä ja asioita. Minulle tuli näitä alla olevia kappaleita kuunnellessa aivan hirveä ikävä jonnekin tai jotakin, mitä en oikein pysty edes ymmärtämään. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun olin samaan aikaan niin kovin iloinen ja surullinen. Hassua sinällään, koska tänä päivänä kaikki asiat ovat moninkertaisesti paremmin kuin joskus pari vuotta sitten kun noita enemmän tuli kuultua, joten en tiedä mitä varsinaisesti ikävöin niistä ajoista. Tai ehkä olin vaan yliväsynyt.

Edellisestä musiikkitaistosta on vasta viikko, mutta haluan nyt laittaa teidät kuitenkin kuuntelemaan ja arvostelemaan nämä kappaleet, kun itse tykkään molemmista ihan hirmuisesti. Etenkin tuohon Incubusiin olen ihastunut kovasti viime aikoina, vaikka se onkin kokonaisuudessaan aika paljon rauhallisempaa musiikkia kuin mitä yleensä kuuntelen. Ja Incubusin videoissa on erityisesti se hyvä puoli (musiikin lisäksi), että tuo laulaja tuntuu olevan ainakin joka toisessa videossa ilman paitaa. Siis koska minusta tuo heppu nyt vaan on kovin söötti. (Tyyppi on tosin tällä kyseisellä videolla hiukan liian lihaksikas minun makuuni, vaikkakin paita päällä. Hän on varmaan alkanut treenata tai jotain). Mutta arvostelkaa te musiikkia, älkää laulajia. Tai saatte laulajiakin toki, jos tahdotte, koska tässä kilpailussa ei ole sääntöjä.





(Breaking Benjamin - The Diary of Jane)


VS.




(Incubus - Anna Molly)


Kertokaapa sitten kumpi on parempi?



Ps. Vastailin tänään urakalla noiden vanhempien postausten kommentteihinkin, jos joku on tässä kuluneen viikon aikana jäänyt vaille vastausta. Olin julmalla tapaa laiminlyönyt teitä, oi armaat kommentoijani!

19 kommenttia:

yllätystyttö kirjoitti...

Olipas vaikea.
Nuo molemmat oli miulle aika uusia tuttavuuksia (olen mie noista kuullut, mut en kuunnellut), joten piti ihan ajatuksella kuunnella.

Kyl mie ehkä tykkäsin enemmän Janesta. Se oli vähän reippaampi ja jotenkin öö kivempi.

Minja kirjoitti...

Breaking Benjamin on ainaskin sata kertaa parempi! :)

Brim kirjoitti...

Minulle tuo Incubuksen Anna Molly oli puhuttelevampi: pidin siitä enemmän sekä musikaalisesti että visuaalisesti, mitä videoon tulee (lopussa ihan jännitti).

Äänestän siis sitä :)

nona kirjoitti...

Incubus "Anomaly" [sic]. Biiseistä parempi ja koska laulaja on se lotus-asento-ihanuus.
Nyt on perjantaibiisit tsekattu, hauskaa viikonloppua, Bon week-end!

Ilkka kirjoitti...

Incubuksen nimen olen jossakin nähnyt mutta Breaking Benjamin veti kyl pinnat kotiin vaikka nevehöörd. Muistutti pariakin kuulemaani bändiä tuo metallinen meininki & laulajan karhea ääni-yhdistelmä. En nyt pirulauta saa taas päähäni keitä. Kaveri kuuntelutti tota sceneä tuhdisti aikoinansa kun otettiin maratonshakkimatseja.

Eli Benjaminille ääneni annan :)

Tiina kirjoitti...

Tää tilanne ois nyt vähän niinku fifty-sixty tällä hetkellä.

Ylläri, mäkään en olisi varmaan ilman Radio Rockia kauheasti perehtynyt näihin bändeihin.

Minja, saatat olla väärässä, mutta mielipiteesi sallitaan. ;D

Brim, vaikka olet vähemmistöä, olet silti oikeassa ainakin blogin diktaattorin ja despootin mielestä. :)

Nona, se on juuri se lotus-asento-ihanuus. Oi nam. :)
Hauskaa viikonloppua sullekin!

Ja Ilkalle tiedoksi, että suurin osa Breaking Benjaminin kappaleista ei ole noin metallisella meiningillä. Valitettavasti. Tykkäisin bändistä enemmän jos koko tuotanto olisi Diary of Janen ja So Coldin kaltaista.

Anonyymi kirjoitti...

Mä en oikein tiedä...tai en osaa sen enempää eritellä..mutta musta musiikki on vähän kuin joku voima. Voima, jota ilman en vosi elää. onkohan se se elämän voima? On kai. ;)

Mä olin nyt puolueeton, enkä näin ollen katsonut kumpaakaan videoa..

Ja sitten mä kuuntelin

ja kuuntelin
ja kuuntelin...
...tuota sanoisin että Breiking Benjamin miellyttää minua enemmän äänellisesti..mutta ehkä kuitenkin Incubus olisi enemmän minun... EMMÄTIIÄ!!! Tai sitten ei.
Paska.

Ilkka kirjoitti...

Vidu, 16 tuntia jo duunissa. Täytynee selvitellä toi yhteys. Aavistelisin että vois olla Soilwork & se toinen kuuluisampi. Mutta juutubetetaan nyt sitten ensiksi :)

Ilkka kirjoitti...

1.
c4
f6
2.
d3
d5
3.
g5
e5
4.
xf6
xf6
5.
cxd5
b4+
6.
c3
O-O
7.
a3
xc3+
8.
bxc3
d7
9.
f3
b6
10.
e4
b7
11.
e2
in progress

Meneekö mulla huonosti tahi ei, en tiedä, kaveri houkuteltu hyökkäämään, pitääkö puolustus, eri juttu. Pitkästä aikaa taasen shakin lumoissa, kiva kaveri vastassa, tulee huono mieli hävisin tahi voitin ;)

Alkaa promillet taas nousta joten on syytä pitää kutinsa jottei Tiina joudu tekemään erillispostauksia (tähän kohtaan virne & silmäniskuhymiö & en_mä_tätä_nyt _niin_vakavasti_otettavaksi_tarkoittanut_disclaimer)

Ei mä ton orkesterihomman selvitän vaikka henki menisi. Ja sitten osoitan asiankuuluvaa huolestumista sen suhteen että 14/16 päivää vuoden alusta jossakin vaiheessa humalassa on pikkaisen liikaa. Tekee melkein yhden selvän päivän per viikko.

Ja kuka käskee/komentaa tekemään 70-80 tunnin työrupeamia. Saan itselleni hyvän omantunnon siitä että olen sen perus 40-tuntia ja 15-20 tuntia siitä päälle ihan selvinpäin töissä. Loppuja ei lasketa. Ja mulla on normaali kuukausipalkka. Alan epäillä että paha alitajuntani haluaa mut oikeasti hengiltä, ei näytä olevan rajoja missään kohtaa tässä mielettömyydessä.

Mutta tosiaan, ehkäpä vielä yksi kommentti sikälimikäli muistan/löydän nuo vertailukappaleetBenjaminiin, muutoin ei. *kumartaa & sanoo adjö*

Ilkka kirjoitti...

Nonni, Linkin' Park se oli se ensimmäinen vastaavuus. Koekuuntelutin itselläni Soilworkia (voin toki suositella em. bändiä) mutta siitä ei löytynyt samaa kytkentää, ts. 1/2 bändin aikaan saamista tunnevastaavuuksista löydetty ja jättänen sen toisen 1/2 suosiolla esim. kauriin aikaan (kalat -> vesimies -> ...)

Eli suomennoksena annan asian olla & jos puheripuli yllättää vielä niin suksin omille areenoilleni :)

Kummatkin bändit olivat mielestäni ihan ok. Yleisesti ottaen maailmassa on enempi hyvää kuin huonoa musiikkia, kovin pidän siitä näin yleisesti ottaen. Meillä homo sapiensseilla niin kovin on taipumusta ladata kaikennäköisiä tunteita siihen hommaan, siitä saapi kiksejä :)

Tiina kirjoitti...

Sirde, ota ihan rauhallisesti vaan, ei tää niin vakavaa. :D

Ilkka, tota... Okei. Ota säkin ihan rauhallisesti. Kivat siirrot.
Jaa Linkin Park samanlaista kuin Breaking Benjamin? En ihan äkisti löydä yhteyttä, mutta ehkä sitten jonkun mielestä.

Ilkka kirjoitti...

Olet Tiina osittain oikeassa, sitä karheutta ei löydy samalla tavalla laulajan äänestä, rytmitys, metallisuus & ajoittainen laulajan äänen käväiseminen raspissa on niitä yhdistäviä tekijöitä (Linkin & Benjamin).

Mä kyl alan epäilemään että siel on joku kolmas bändi taustalla jota mä en vaan helvata soikoon saa päähäni taustalla. Joku ihan klooni on mul mieles vaan nimeänsä ulos sa aen, en.

No mut me otetaan toki iisisti & äänestetään Benjamin voittoon, eiks je? :)

Incubusilta sit taas löytyy soitannollisesti mielenkiintoisia juttuja, kuuntelin enempikin tarjontaa. Eli tää on taas tätä "Kumpaa kuuntelisit - Benjaminia" "Kumpaa soittaisit itse - Incubusta" tyyppistä kamaa.

Summa summarum - Benjamin.

Anna N. kirjoitti...

Annan ääneni Breaking Benjaminille :) Minulle tuli laulajan äänen vivahteista mieleen Toolin vokalisti <3

Ilkka kirjoitti...

Siirryin omassa kuuntelussani takaisin turvalliselle progeosastolle. En mie pahalla. Piip..? :)

Led Zeppelin/YES/Genesis/Pink Floyd vaan ovat olleet oppi-isiäni, heidän kuviansa kumartelen ;)

Ilkka kirjoitti...

Trying to find out what hell is going on here. No mutta onskuna olen, toimenkuva muuttuupi enempi mun näköisekseni. Tuli mieleeni se että serkkupojan ex-avovaimo nappasi mut frendikseen naamakirjassa & aiheutti pienimuotoisen kriisin kaikkien kaverien tauluilla jotka onnettoman kaverikseen valitsivat. Samaa sanan irrationaalisuutta kuin minulla. Ainoa ero on aste-ero mikä eroittaa sinut siitä ymmärtääkö muu maailma sinua. Tässä tapauksessa ei, omassa tapauksessani diagnoosi epävarma :)

Ilkka kirjoitti...

Kuuntelin Toolia, en huomannut kuin Soundgarden-yhteyden. Mut tää menee varnaankin taas päin helvettiä. Tiina haluaa vain viattoman gallupin & tääl on sit hc-luokan analysointia, menee pilalle koko asia.

Ihan vinkkinä että jos joku copypasteais tän scenen parhaat niin varmastikin kuuntelisin läpi itselleni tuntemattomat nimet, alkanut tippua hyvin!

Nyt mä ihan oikeasti lähen kollegan kanssa ravitsemusliikkeeseen -> vaikenen :)

DorianK kirjoitti...

Ei huonoja kumpikaan. Breaking Benjaminista tuli kyllä minullekin mieleen tuo nu metal -osasto. Ja kun en ole siihen pahemmin perehtynyt, niin bändit kuulostavat kovin samanlaisilta kaikki...

Incubuksen kipale oli ehkä toisaalta tasapaksumpi, mutta miellytti kyllä silti enemmän. Myös video oli kiinnostavampi. Lopussa iski fiilis, että koko kuvio on napattu yhdestä Twilight Zonen (muistaakseni) jaksosta, mutta ei se mennyt sitten ihan yksi yhteen kuitenkaan.

Tiina kirjoitti...

Ilkka, "Olet Tiina osittain oikeassa"... Höpö höpö. Mä olen aina täysin oikeassa. Oikeestihan nää on kai mielipidekysymyksiä eikä niinkään oikea-väärä-juttuja.
Mä kyllä itse haluisin soittaa mieluummin sitä musiikkia mitä kuuntelisinkin mieluummin. En tajua tyyppejä, jotka soittaa musiikkia joiden takana eivät voi seistä 100 %:sesti. Tai sitten ne vaan tykkää paskasta musasta.

Vaiheinen, mulle ei ole kyllä tullut MJ Keenan tuosta mieleen. Ei, vaikka yritin.

Ilkka, taas vaihteeksi. Tool? Soundgarden-yhteys? Tool on paras bändi ikinä, joten en saa sitä mitenkään verrattua Breaking Benjaminiin enkä etenkään Soundgardeniin.
Et sä tiedä mitä mä haluan. On ihan kommentoijan vastuulla mitä tänne lässyttää, mulle aivan sama. En tosin tajua puoliakaan mitä oot kirjoittanut, mutta ei kai sen niin väliä. Lepo vaan.
Mutta joo, mä en ole verrannut ikinä Breaking Benjaminia yhtikäs mihinkään bändiin, joten en näe sitä saman kaltaisena sen enempää Linkin Parkin, Soundgardenin kuin Toolinkaan kanssa, ja tykkään muuten noista kaikista enemmän kuin Breaking Benjamista. Enkä osaa sanoa minkä genren bändejä tähän pitäisi listata, kun nuo on kaikki ihan eri genreistä.

DorianK, niin menikö se ääni nyt sitten Incubusille? Joo, meni se. :)
En ole juuri katsellut Twilight Zoneja, joten en tiedä, mutta voihan se olla toiminut innoittajana.

Ilkka kirjoitti...

Juu lepo vaan. Mä olen itseasiassa varmaankin itse sen verran hukassa noiden genrien kanssa että antaapi asian olla. Oli näemmä taasen korkealentoisia ajatuksia alle(ylle)kirjoittaneella eilen.

Mutta tuohon hommaan että soittaa eri musaa kuin mistä itse diggailee: Ei ole laisinkaan harvinaista. Katsos kun: Jossakin mii nou sou mats laik-bändissä voi kuitenkin soitella instrumentalisti jonka kuljetuksista kovasti pitää. Toki musasta täytyy joka tapauksessa pitää mutta voin ihan kokemuksen rintaäänellä vakuuttaa että vaikka YES-fani olen ollut iät & ajat ja RUSH on enempi ihan mukavaa kuunneltavaa niin kyllä treenattua on tullut huomattavasti enemmän (siltä osin kuin on kyvyt riittäneet) Geddy Leen sävelkulkuja. Eli en näe siinä ristiriitaa (jos kummatkin bändit ok) että diggaa enempi toisesta & kuitenkin mieluummin soittaisi toisen kappaleita.

Omissa bändeissä toki haluaa yhdistää kaikesta parhaat puolet ;)