generated by sloganizer.net

6. huhtikuuta 2013

Kriisistä kriisiin kuljen komein askelin

Eilen kahvilan nuori naismyyjä kehui t-paitaani. Kyseinen paita on Led Zeppelinin kiertuepaita vuodelta 1977. Myyjä kysyi, että onko se ihan oikein vanha vai uusi. Tuotin pettymyksen kertomalla, että kyseessä on uusiotuotantoa. Jäin miettimään, että olisiko tuon minua todennäköisesti nuoremman kahvilatyöntekijän mielestä ollut mahdollista, että olisin ostanut tuon paidan aitona joskus nuoruudessani. Enhän ollut vielä syntynytkään 1977!

Olen viettänyt hyvin epäalkoholistista elämää tämän alkuvuoden. Olen nyt ostanut kolmesti eri kaupoista erilaisia mietoja alkoholivalmisteita eikä minulta kertaakaan ole kysytty papereita. Tämähän ei muuten riipisi sieluani, mutta kun nykyisin kaupoissa on se sääntö, että kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä kysytään paperit. Kuten tiedätte. Myönnän, etten ole enää alle 30-vuotias, mutta koska olen ikäni näyttänyt itseäni nuoremmalta, on tämä melkoinen järkytys. Rupsahdus on väistämättä tapahtunut. Eilen näin, miten Stockmannin myyjä sekunnin sadasosan arvioi ikääni ja sen jälkeen päästi minut jatkamaan ilman sen ihmeempiä todisteluita. Vilkaisin itseäni peilistä ja näytin kyllä toden totta vanhalta ja väsyneeltä.

Erikoista tässä on se, että työkaverini, jotka eivät olleet nähneet minua viime kesän jälkeen kehuivat kovasti uutta (tai uusio-) olemustani ja sanoivat minun näyttävän pirteältä ja kymmenen vuotta nuoremmalta. Että mitenkähän vanhalta ja väsyneeltä olen näyttänyt sitten viime kesänä? Nelikymppiseltä? Apua.

Eilen tajusin, että olen ollut nuorempana ilmeisesti melko itsevarma omasta ulkonäöstäni. Tai en ainakaan kauhean kiinnostunut siitä. Seurustelin eksän kanssa melkein viisi vuotta eikä hän tainnut kertaakaan koko suhteen aikana (eikä sitä ennenkään) sanoa minua kauniiksi. Ainakaan en muista. Eikä se välttämättä tarkoita, etteikö hän olisi pitänyt minua kauniina, hän ei vaan ehkä nähnyt aiheelliseksi sanoa sitä ääneen. Sen verran pohjalaisverta taisi virrata suonissaan. Ja mikä jännittävintä, asia ei vaivannut minua yhtään! En koskaan järjestänyt mitään itkukohtauksia, että pidätkö sä mua kauniina ja vää, mä olen susta ihan ruma! Hämmentävää.

Nyttemmin minusta on tullut paljon ulkonäkökeskeisempi ja samalla myöskin epävarmempi omasta ulkonäöstäni, vaikka voisi luulla tämän elämäntaparemontin vaikuttaneen juuri päinvastoin. Tulinkin eilen yhden ystävän avustamana siihen tulokseen, että minusta on vihdoin tullut Oikea NainenTM.

Olen tiennyt, että on kolmenkympin kriisi ja neljänkympin mikä lie, mutta enpä osannut arvata, että tässä välissä tulisi 35 vuoden välikuolema. Lisäksi pahoin pelkään, että tämä on nyt se ikä, kun alan olla liian vanha itseni ikäisille miehille.

Miksi se sitten on niin kamalaa vanheta? En minä vaan tiedä! Syytän tästä mediaa ja Hollywoodia! Tai ei kai se olisi kamalaa, jos vanhenisi silleen kauniisti, kuten jotkut tekee.

10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Niin se käy ja vauhti kiihtyy. Ennen pitkää huomaa miettivänsä, ehtiikö tehdäkään kaikkia asioita mitä piti elämässä. Aika tuntuu kuluvan entistä nopeammin. Ihan hirveetä.

Maria kirjoitti...

Mulla oli varmaan se pahin kriisi juuri kolmevitosena tai niillä main. Jotenkin siinä kohdassa tuntui kovasti siltä, että se nuoruus on ihan oikeasti nyt mennyt, ihan turha edes yrittää feikata. Kolmekymppisenä tykkäsin oikein kovasti olla, ja olisin voinut pysäyttää vanhenemisen kolmeenkahteen. Yli neljänkymmenen... Ihan sama. Sitä vaan toteaa, että shit happens. Tuollaisia itkukohtauksia en muuten ole järjestänyt (jos itkukohtauksia on ollut, niin niiden syy on ollut kyllä joku ihan muu), olen siis ikälopun lisäksi epänainen.

Minäkin olen aina (kuulemma) näyttänyt kymmenen vuotta nuoremmalta kuin oikeasti olen. Ja tajusin juuri, että eipä ole papereita kyselty tuon uuden säännön aikaan. Tosin jos olen kymmenen vuotta nuoremman näköinen, niin eihän mun kuulukaan näytää ALLE kolmekymppiseltä. Apua. Eiku shit happens. Pffft.

murska kirjoitti...

Ei tosta paperienkysymissäännöstä voi mitään johtopäätöksiä vetää, koska mä OLEN alle 30 ja multa ei ole kysytty papereita kertaakaan. Ne kassat on vain sokeita. Hmph.

Ofelia kirjoitti...

Oon kyllä kiinnittänyt huomiota että sulla on joku ulkonäköstressi meneillään. :) Ehkä se tosiaan sit liittyy vanhenemiseen. Eihän täällä kukaan nuorru, mutta ite oon aina pitänyt vanhempia naisia kauniimpina kuin jotain parikymppisiä, vaikka niillä ois kuinka täydelliset piirteet - niistä puuttuu vielä se persoona ja Elämä, vanhemmissa on särmää ja elämän tuomaa kiinnostavuutta.

Ja mun mielestä on tyhmä sanonta että 17-vuotiaana tyttö/nainen/neito on kauneimmillaan! Mä ainakin omasta mielestäni oon paremman näköinen nyt kuin ikinä ja ainakin parempi kuin 17-vuotiaana! :P Vaikka oon läskimpi ja vaikka mitä.

Oon 36 enkä missään nimessä haluais olla nuorempi... Ja loppupeleissä ulkonäöllä ei oikein ole merkitystä missään asiassa. Ei ees siinä miehen löytämisessä. Kaikki rumat sotanorsutkin seurustelee... :D

Kirsikka kirjoitti...

Mulla oli 27-vuotiaana joku hirveä elämäntuska ja kriisivaihe, tosin en muista sisältyikö siihen erityisemmin ulkonäköangstia. Joskus kyllä tulee sellaisia apua enää kuusi vuotta kun täytän 40 -tuskaisuuksia, mutta siitä pääsee ohi kun alkaa suunnitella hermeettisiä bileitä. :)

Mitä siihen varsinaiseen ulkonäköangstiin tulee, niin olen varmaan aina ollut liian laiska kiinnittämään ulkonäköön niin paljon huomiota, että siitä saisi angstia aikaiseksi. Tai sitten oon vaan niin itserakas, että pidän itseäni aina kauniina. :)

Tosin onhan se vähän veemäistä vanheta sillä tavalla, että silmäluomet alkaa lurpata niin, että on pakko käyttää vedenpitävää kajalia, tai muuten on puoleenpäivään mennessä kahdet rajaukset silmissä. Mutta siitä huolimatta yhdyn tuohon Ofelian kommenttiin, etten tahtoisi olla yhtään nuorempi. Nuoret ihmiset on monesti vähän tylsiä.

Anonyymi kirjoitti...

... - .- .-.. -.- -.- . .-. ..

Tiina kirjoitti...

Anonyymi #1, mulla ei onneksi taida olla mitään "piti tehdä" -listaa. En nyt ainakaan ihan äkkiä keksi mitä kaikkea tässä pitäisi ehtiä tekemään. Mutta nopeeta kuluu silti aika.

Mymskä, kauheeta, miksei tästä kolmevitosesta varoiteta ihmisiä? Ihan puskista pääsee hiipimään ja säikäyttämään!
En mäkään vielä ole järjestänyt itkukohtauksia, mutta eipä sitä tiedä mitä tuleman pitää... ;D

Murska, no toi kyllä lohdutti kovastikin, jos joltain oikeasti alle 3-kymppiseltäkään ei kysytä papereita. :D Ehkä ne myyjät on vaan siihen hommaan leipääntyneitä ja luottavat yhä omaan arviointikykyynsä siitä, kuka on alle 18.

Ofelia, kyllä mä uskaltaisin väittää olleeni 17-vuotiaana kauniimpi kuin nyt. Tämä on tosin vain oma mielipiteeni, muilta en ole kysellyt.
Toi mun elämäntaparemontti ei tavallaan liity tähän "kriisiin" millään tapaa, jos sitä ajattelet. Se vaan on nyt ja long overdue, niin kuin ameriikkalaiset sanoisi. Kaikki muu liittyy sitten justiinsa vanhenemiseen eikä varsinaisesti siihen, että haluaisin näyttää joltain muulta.

Kirsikka, hyi, en voisi kuvitellakaan rupeavani suunnittelemaan jotain nelikymppispirskeitä! Sehän on melkein sama kuin olisi jo 40!
Apua, nyt mä alan ehkä tarkkailla silmäluomiani...
En mä usko, että mun tylsyydessäni on ihan hirveästi ollut eroa 30-vuotiaana kuin mitä nyt oon. Että ihan mielelläni voisin olla vaikka ikuisesti 30.

Anonyymi #2, .. - . --- --- -

Anonyymi kirjoitti...

Itse en ainakaan vanhene tippaakaan; olen 37-vuotias mies, mutta kaikki luulevat minun olevan alle 30 vuotta.

Olen onnistunut kasvattamaan itselleni myös lisää hiuksia ohimoille ravintolisien avulla, kuuden vuoden kuuri alfalipoiinihappoa on vihdoin tuottanut tulosta. Harjaan myös päivittäin kasvoni vahvalla vetyperoksidilla, ilmeisesti tämä on vähän kuin harjaisi pois vanhaa sammalta, sillä kasvojen huonontunut iho johtuu ihon hitaasta sieniytymisestä, ja sienet eivät kestä happoja tahi vetyperoksidia.

Tämä vanhentuminenhan johtuu elimistöön ajan mukaan lisääntyvistä loisista ja bakteereista, mutta toksoplasma lienee merkittävin näistä; se on lähes oireeton, mutta aiheuttaa tulehdusta ja vanhentaa elimistöä, sekä heikentää immuunipuolustusta.

Anonyymi kirjoitti...

http://www.vauva.fi/keskustelu/3425704/ketju/millainen_nainen_jaa_miehetta

Tuo keskusteluketju on tosi piristävä

Tiina kirjoitti...

Haha, kiitos. Tuo melkein ansaitsee oman bloggauksensa. :D